träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

23 oktober

Publicerad 2013-10-23 22:27:34 i Lydnad,

Ett tänkvärt lydnadspass på LBK idag. Det var dropinträning men bara jag och Anna kom så vi fick massor med hjälp av en riktigt erfaren tränare.
 
Det vi tränade på med hjälp var:
 
Platsliggning - bra förutom en suck och liten positionsförändring, vi ska fortsätta träna som vi gör.
 
Budföring - inga problem. Mottagaren ska belöna lugnt med rösten och ibland bjuda på en godbit.
 
Hopp över hinder - fortsätta på samma bana som Anders var inne på. Hjälp med LUGN röst för att han ska sitta stadigt.
 
Rutan - Ville ju prova i fall att vi ska anmäla till en Lkl 2. Han sikta direkt på konerna och när han inte gjorde det så skällde han. En del att jobba med där. Fick tips om att placera honom i rätt läge och träna stadga där då jag går bort till den tänkta skickpunkten för att hålla honom lugnt samt förtydliga vilken position som är rätt. Han skäller för att inte är helt säker på vad han ska göra. Kan nog blir bra att kombinera det med att skicka fram mellan konerna till musmatta som vi gjorde förut
 
Utan hjälp körde vi lite fjärr, framförgående och läggande under gång. Fjärren går bättre och bättre, det svåra blir nog stadgan mellan skiftena, idag tjuvade han en gång. Framförgåendet gick ok, körde inte så långa sträckor. Fick förtydliga riktningen en gång i början. Halterna var riktigt bra idag, rätt riktingen och ok stadga i de flesta. Läggandena däremot ville sig inte riktigt alls. Han ställde sig tre gånger på rad sen tröttnade jag och vände mig och sa åt honom att lägga sig. Sen körde vi lite under baklängensmarch och det gick bra. Efter det gjorde han rätt men känslan var inge vidare, dåligt fotgående och sega lägganden. Jag fokuserade mest på mig själv de gången han ställde sig vet inte om det var därför han ställde sig, han kanske saknade mina dk:n. Bara att träna vidare.
 
De blir mycket träningen framöver, apellspår den 10 november och ev. Lkl 2 (Om jag vågar) den 16 nov.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela