träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

20 oktober

Publicerad 2013-10-20 21:15:52 i Bruks, Lydnad,

Idag hade vi bokat lydnadsträning med Anders för att få lite hjälp med kommendering och tips på hur vi ska jobba med vissa moment. Föst värmde vi upp lite själva med lägganden och framförgående. Först ville han inte alls lägga sig, det var ju blött på backen... Men sen insåg han att det var dåligt betalt att inte göra som jag sa så då gick det. Framförgåendet på ny plats gick riktigt bra. Körde dock inte hela nät vi värmde uupp utan belönade för att han gick rakt.
 
Med Anders körde vi igenom apellmomenten uppdelat i platsliggning och sen linförighet och framförgående i en kedja och sen resten i en kedja. Överlag gick det riktigt bra men det finns en del att jobba på.  Man ska vara tyst vid platsliggning, inte ens lite gnäll är ok ÄVEN om det regnar. Han blev störd igenom vid hoppet. Här är en sammanfattning av det vi ska träna på framöver

Framförgående – jobba på, befäst halterna. Även jag får stanna. Träna riktning på många olika platser.

Apportering – nöta gripanden från backen. Minska förväntan vid kast. Kommandot stanna ska inte behövas.

Hopp över hinder – avled för att minska skall. Belöna i position för att minska dragning mot mig. Störningar vid uthopp.

Överlag – jobba bortsmå dk:n vid läggande och ingångar. Inga händer bakom ryggen.

Linföringheten kändes suverän, bra fokus och attityd hela vägen, lite snett sittande i någon halt och en halt där han tydligen inte satte sig men det är små petitesser så länge attityden är bra.

Sen titta vi lite på fjärren till Lkl 2 då jag helt plötsligt har fått för mig att vi kanske ska starta i den i november Även där ska jag belöna i position för att minska dragning mot mig. Träna in stadga < 5s mellan skiften.

På em hade jag lagt ett minispår på en gräsmatta. knappt 100 m med två pinnar, en vinkel och en liggtid på 1h. Han markerade pinnarna bra men spårade inte bra förrän efter vinkeln när jag verkligen visade han spåret. Innan var det någon form av uppletande i lina. Eftersom jag inte var nöjd så fick husse gå ut ett nytt spår på en gång, rakt med endast en pinne ca 50m. Det gick iaf bättre höll sig i spåret och markerade pinnen fint. Vi får nog lägga ner uppletandet ett tag tills vi fått ordning på spårandet igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela