träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

30 november

Publicerad 2013-11-30 23:05:39 i Bruks,

En riktig bruksdag idag. Vi var ut på förmoddagen och körde uppletande, rapportskick och spår.
 
Uppletandet gick sådär. Vi gjorde en korridor på ca 10x40 m.Inte så konstigt då vi inte kört det på länge. Vi gjorde en korridor på ca 10x40 m. Blev lite mycket spårande. Tillsut hittade han iaf föremålen. Två omgångar med två föremål i varje. Sista gången körde jag en retning för att han skulle få avsluta lätt. Under två av skicken sköt husse med knallpåken ca 20 meter bort i höjd med första linjen. Kiro stannade upp ca 2 sekunder vid båda skotten och fortsatte sedan att leta obekymrat. Däremot försökte han springa till husse och lämna föremålet sista gången men kom till mig när jag kallade in. Målet är att få honom att förstå att skotten inte betyder något. Nackdelen med att ha en hund som går att styra med små signaler även på större avstånd är att han stannar ju upp för att kolla om det är ett nytt kommando. Bra avlämnanden.
 
Rapportskicken gick bra. Passiviteten och fotgåendet var inga problem.  Men vid andra skicket från mig så kom det en person på vägen utanför hagen vi var i och Kiro vekade tro att det var husse (som satt utom synhåll) och siktade in sig på den personen i full fart. Då hade jag nog kunnat avfyra knallpåken flera gånger om utan att han brytt sig för jag vrålade på honom när jag såg var han tänkte springa men fick ingen rekation öht. Först när han nästan var framme kallade husse på honom och då stannade han typ två meter från den främmade personen och sprang till husse istället som då var inom synhåll för Kiro. Han hade nog inte sprungit fram till personen då de var ett staket emellan men det tänkte inte jag på när jag såg honom springa i fullt fart mot en främmade människa.
 
Spåret blev 400 m på variernde underlag (skog, äng, grus) men 5 föremål (4 pinnar + slut) och en liggtid på ca 1h. Kiro jobbade på bra. Gick lite fel i några vinklar men rättade till det själv. Lite dåliga markering av pinnarna. Första pinnen gick han rakt över men jag såg den. De andra markerade han halvdant men vi hittade dem iaf.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela