träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

2 november

Publicerad 2013-11-02 21:25:58 i Bruks, Lydnad,

Spår och lydnad idag.
 
Jag la spår på morgonpromenaden som vi gick en timme senare. Kiros spår var nog drygt 400m med tre pinnar och slutpinne på ödetomten vid Berga centrum. Kiro spårade riktigt bra i början, lugnt och analyserande och det höll i sig nästan hela vägen. I slutet fick han lite bråttom och missade sista vinkeln ganska rejält och då väntade jag ut honom. Han markerade alla pinnar men med varierande entusiasm. Tredje pinnen stannade vid men men först en halv meter efter??
 
Lydanden körde vi på lilla fotbollsplanen vid fårhagen. Vi tränade:
 
Platsliggning - Inga konstigheter
 
Läggande under gång - Bra, lite tryck i backen till och med
 
Inkallning - bra
 
Apportering - Fokus på fart in vilket gick riktigt bra
 
Hopp över hinder - Överlag bra men ibland kommer skallen. Jag har dock klurat ut att de kommer framförallt när han är väldigt taggad eller när han tror att jag ska kasta en leksak. Så vi tränade lite med leksak som externbelöning.
 
Rutan - Riktigt bra. Lite skall men samma sak där som vid hopp över hinder, inget mer kastande. Körde lite med externbelöning och det gick bra
 
Fritt följ och linförighet - Bra
 
Framförgående - Inte så bra. Gjorde det lite väl svårt genom att köra åt ett håll där vi inte varit tidigare under passet. Riktningen var inte katastrofal men han började nosa i backen riktigt ordenligt (hittade en intressant fläck). Då bröt jag och var inte helt nöjd vilket han förstod. Vi gjorde om en gång sen och det gick ok, iaf mycket bättre.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela