träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

7 maj

Publicerad 2013-05-08 22:31:51 i Agility,

Idag började vår nybörjarkurs i agility.

Vi jobbade i tre stationer; baklängeskedjing av tre hopphinder, gungan och tunnlar.  Det förstnämnda hade vi gjort tidigare så det gick bra förutom någon tjuvstart och att han sprang förbi ett hinder en gång. Gungan blir en utmaning. Vi började med att lära hundarna att gå upp med framtassarna på slutet av gungan när det var helt nere och sedan när det hölls en liten bit ovanför backen så de fick dunka ner gungan. Kamakaze Kiro började med att gå upp på toppen på gungan som hölls fast så den inte tippade… sen fick kopplet sitta kvar så jag kunde bromsa honom innan han kom hela vägen upp. Han fattade att han skulle upp med framtassarna men jag måste bli bättre på att alltid belöna på marken precis nedanför. Nästa steg är att han även ska hoppa upp med baktassarna och stå kvar på gungan och få belöningen. Tunnlarna kan han så problemet är snarare hur jag ska hindra honom från att ta dem…

Vi måste träna på att ligga tyst och stilla vid sidan av planen när jag är på planen. Han var definitivt mest högljudd idag och stanna hade han helt glömt bort vad de betydde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela