träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

25 maj

Publicerad 2013-05-25 23:20:10 i Agility,

Vi gick till agilityplanen idag med hopp om att träna med gungan men den hade nog flyttat till brukshundsklubben för dagens tävlingar i agility så vi fick göra lite annat.
 
Provade att köra slalom där vilket gick ungeför som hemma. De har fasta sektioner så det blev 4 pinnar på rad. Motivationsproblem, antingen för dålig motivation = försöker inte eller för hög motivation = försöker med allt han kan och en massa skällande. Han har en hum om vad som ska göras men när han varvar upp sig så är det som om det blir kortslutning i hjärnan och det glöms bort. Tillsut töättnade jag och ställe upp kompostgaller för att han skulle börja i rätt port och inte gå ur för tidigt. Sen fick han springa fram och tillbaka mellan mig och husse genom slalomgången. Om han lär sig något av det visar sig väl men tekniken får han iaf öva.
 
Sen körde vi lite backa, några hinder, platta tunneln och tasstarget vilket gick hyffsat. Stadgan på tasstargeten har varit ett stort problem då han tror att han ska trampa runt men idag kom jag på ett sätt som verkade fungera. Jag rycker undan den så han får vara snabb för att få på tassarna och sen hålla fast den med tassarna när jag drar. Det verkade fungera bra så ska fortsätta att jobba med det. Slutmålet är att bestämt nertramp och sen stadga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela