träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

19 maj

Publicerad 2013-05-19 21:26:00 i Lydnad,

Fick lite fart på Kiro idag på lydnadskursen i Valla idag. Fotbollen var tydligen värd att jobba för. Vi började med gruppmoment. Sittande i grupp gick bra men körde endast en mycket kort stund så jag var säker på att han skulle lyckas. Platsliggningen gick bra de två första minuterna men sista minuten skruvade han en del på sig och kröp lite lite och pep någon gång.
 
Tandvisningen gick inge vidare, Anders är alldeles för kul enligt Kiro men med baconost som muta och ett antal dubbelkommandon som gick det hyffsat. Får hoppas på en riktigt tråkig domare på tävlingen.
 
Sen värmde vi upp genom att leka med fotbollen och innan vi skulle köra igenom programmet band och upp honom och sparkade på bollen framför honom och gick sen bort och la den i rutan. Sen körde vi igenom hela lydnadsettan tävlingsmässigt. Först hade han väldigt svårt att släppa bollen med blicken vilket resulterade i en nästintill katastrof dåligt linförighet men mot slutet så verkar det som han faktiskt kom på vad vi höll på med så sista halten blev riktigt bra. Sen gick det bara bättre och bättre.
 
Läggande under gång - helt ok fotgående men lite segt läggande, jag gör fel och går tillbaka istället för att stanna när Anders säger "tack det räcker"
 
Inkallning - bra men farten kunde ha varit bättre
 
Ställande under gång - klart godkänt
 
Apportering - riktigt bra
 
Hopp - tjuvstartar och hoppar en gång innan vi ens ställt upp men vad jag förstått ingen stort problem då momentet inte hade börjar än. Själva momentet gick sen utmärkt.
 
Det viktigaste - leken med fotbollen efteråt var väldigt uppskattad.
 
Det känns helt ok inför tävlingen på torsdag, att få fokus på mig med en riktigt bra belöning har vi jobbat med förut och det brukar inte vara några problem med de vanliga leksakerna men fotbollen har vi aldrig haft med vid träning förut. Jag får jobba på samma sätt som med de andra leksakerna, enda sättet att få dem är genom att hålla kontakten med mig.
 
Det viktigaste är nog att gå in på planen med en glad hund full av självförtroende. Min plan för att uppnå det är att värma upp med lite agilityhinder och lek med apportbocken och fotbollen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela