träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

24 mars

Publicerad 2013-03-24 22:18:39 i Bruks, Lydnad,

Idag blev det lydnadsträning och lite agilityträning på brukshundsklubben. Det gick både riktigt bra och riktigt dåligt. Det vi gjorde var:

Hopp: Inga problem men kunde ha haft lite mer tryck.

Apportering: Bra tryck men lite fippel vid gripande från backen. Får se om det blir bättre när snön försvinner, annars får vi hitta på andra lösningar, upphöjd apport eller liknande. Bra ingångar.

Fritt följ: Körde inte mycket och bara frivilligt och det gick bra.

Rutan: Bra men han drar lite mot den högra bakre konen men inte farligt.

Däcket: Inga problem att förstå vad han skulle göra. Försökte någon gång att springa på sidan men inta många.

Han tog nog åt sig en del igår när jag fysiskt vände honom åt det hållet jag vill ha honom för idag blev han väldigt låg när jag ville ha in honom till sidan. Problemet uppstod när husse ställt ut rutan och gick iväg till sidan och Kiro gärna ville springa till honom efter varje skick och jag istället stoppade honom och bad honom komma in i utgångsposition. Eftersom han inte lyssnade på en liten signal fick jag uppreda lite tydligare några gånger och då blev han låg och kröp mot mig och la sig vid sidan och såg ut som han skulle få stryk. Samma problem när vi tränade på däcket. Höll jag däremot i en leksak så gjorde han gladeligen frivilliga ingångar och fotgående. Jag ska bli bättre på att träna kontakt och ingångar utan att behöva visa leksak eller godis först när det finns andra saker som drar, hundar eller husse t.ex.

Idag är ett det ett år sedan vi hämtade den här lilla busen:


Idag:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela