träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

2 mars

Publicerad 2013-03-02 18:08:00 i Bruks, Lydnad,

Den här helgen är vi i Västerås och idag blev det en heö del bruks på förmiddagen och lite lydnad inne på eftermiddagen.
 
Spår: Jag la ett spår i den lilla skolen mellan wenströmska och vallbyleden. det blev blandat med mest snö men även lite barmark. Spåret blev runt 300m med 4 vinklar och 3 pinnar + slut och 1 timmes liggtid. I början var Kiro väldigt virrig och fästa inte vid rätt spår utan blev nog lite förrvirrad av alla andra lukter.  Han missade första vinkeln och första pinnen som låg innan första vinkeln. Sen fäste han fint i spåret och tog resten av pinnarna och vinklarna klockrent.
 
Uppletande: Det blev en korridor på ca 7x50 meter i plan skog med ett dike rakt över i början av rutan. tre föremål la jag ut. De som låg längst bort och i mitten hittade han klockrent och kom in med den som låg närmast sprang han för vi vid alla skicken men hittade den tillsut men då hade jag flyttat på den när han inte såg så den låg lite mer öppet än innan. Sen ville husse filma när han sprang ut så så kastade jag ut en spårpinne och han fick leta ett tag för att hitta.
 
Inne körde vi lite kryp på mattan, stadga vid ställande, försök till framförgående och baktasstarget. Allt gick bra förutom framförgåendet. Vet inte om det är för att han inte riktigt förstår men han blir låg och vill inte ta godis. Försökte mig på att shejpa lite på när han tittade eller gick ifrån mig men det var jättekonstigt enligt Kiro. Är väl dags att skaffa en bra riktningshållare så han slipper bli så förvirrad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela