träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

25 juni

Publicerad 2013-06-25 21:39:00 i Agility, Lydnad,

Lydnad och lite agilityträning på LBK idag. Kiro var ganska seg och disträ men lite lyckades vi med ändå. I lydanden tränade vi:

Lägganden – några ur olika positioner, gick ok men kunde ha varit bättre. Momentet får nog vila någon vecka nu innan jag sätter in det i en kedja.

Framförgående – gjorde som hemma och kastade godis när han gick framför mig och tittade framåt. Lite förvirring i början men sen fattade han tror jag. Klurigheten är att han inte ska ha nosen i backen när jag belönar och kastar.

Uthopp och tillbaka hopp över hinder – provade några olika metoder idag med varierande resultat. Kasta boll framåt när han var på väg framåt efter hindret, han fattade inte riktigt men skulle nog kunna fungera. Tasstarget, blev lite överexalterad = skall. Utan hjälp går det ganska bra eftersom han hoppar med sån fart så kommer han ganska långt bakom hindret. Däremot måste vi jobba på sättande på avstånd, Kiro verkar tro att sitt betyder skall då. Vi övade lite sitt på avstånd utan hinder och sen gick det bättre. Körde även några gånger med godis utlagt efter hindret för att dämpa lite vilket verkade fungera bra. Blev tre tydliga delar då, uthopp = belöning på backen, sitt = belöning kastad och återhopp = belöning vid sidan.

Ordet ”stanna” hade Kiro helt glömt innebörden av på apellplanen mellan momenten idag…

På agilityplanen blev det en minibana med slalom (med bågar) idag också hinder – slalom – hinder – böjd tunnel åt båda hållen. Först 8 pinnar och sen debut med 12 pinnar, han gick ut de två första gångerna efter ca 8 pinnar men sen gick det bra. Idag fick jag peppa honom för att få upp farten i slalomet, sist gick han ut om jag hade för bråttom och nu var det tvärtom. Avslutade med en liten bana med hinder och en tunnel vilket gick sådär, Kiro ville helst hitta på en egen bana men kul hade han.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela