träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

8 januari

Publicerad 2013-01-08 22:21:00 i Allmänt, Bruks, Lydnad,

På förmiddagen körde vi lite uppletande och lydnad på samma fotbollsplan som vi var på igår. Uppletandet gick bra trots att det var djupsnö med sankmark under så kämpade han på. 2 pinnar + 1 föremål la jag ut. Först tänkte han strunta i förmålet men efter lite påhejning så kom han in med det. Ena pinnen hade jag lagt väldigt nära dä jag skcikade honom ifrån så den var lite svårt att hitta men tillslut så. Lydnaden körde vi lite samma som igår med inkallning med apport. Gick bra idag också. Provade lite gripanden av apporten från backen, var som vanligt lite försiktig och försöker grejja en massa med den ibland. Körde även lite skiften på skoj. Känns som om jag vill komma igång och shejpa in läggandet till fjärren så körde lite vanliga lägganden så han förstår att det också är önskvärt ibland. Ska se om det också går att utgå från backrörelsen för att få till det. Körde även lite stopp och stadga i ställadet som innan, får köra dubbelkommando nu med ett stanna efter stoppet för att han ska förstå men trro att han ganska snart kommer att förstå utan att jag säger stanna.
 
På em åkte vi till stallet och där la jag ett spår i skogen Ca 2-300m, 3 vinklar och 3 pinnar + avslut, liggtid ca 45 min. Under liggtiden fick han hälsa på Theo (4,5 månader) som var lite vinglig än så länge så det blev inte så mycket busa av. Han fick även hälsa på Gizmo som tydligen tyckte att Kiro inkräktade på hans revir och bet honom över nacken. Som tur var stod vi nära och fick loss honom inom några sekunder. Kunde ha gått värre till och det hänt vid något av de tdigare tillfällena de hälsar på varandra när Kiro varit uppbunden och Gizmo lös. Kiro verkade helt oskadd och inte det minsta påverkad efteråt så vi gick spåret iaf. Det gick både jättebra och inte så jättebra. Han dundrade förbi första vinkeln och tog de andra om än något vida. Men pinnarna markerade han jättefint, vände till och med tillbaka för att leta efter en när han passerat den en liten bit men fick vittring på den =) Slutpinnen är den han slarvar mest med just nu, kanske ska köra uppletande med den också...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela