träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

5 januari

Publicerad 2013-01-05 23:41:00 i Allmänt, Bruks,

Idag åkte vi ut i en skog någonstans norr om Hallstahammar och spårade.
 
Spåret blev nog runt 400 meter, liggtid ca 45 minuter, både snö och barmark, 4 vinklar 3 pinnar + slut. Början blev lite svår då jag första biten gick på en stig där någon annan hade gått innan. Hur länge innan vet jag inte men spåren var tydliga i snön. Vet inte om det var därför men han gick fel på första sträcken men gick sedan självmant tillbaka och tog upp spåret igen. Första pinnen som låg strax innan första vinkeln missade han dock. Blev lite vid i vinkeln. Mitten delen klarade han lysande trots lite svår framkomlighet med stockar på ett ställe. Hittade två pinnar och plockade upp dem på en gång. Har inte riktigt kommit på att han ska springa till mig med dem men det kommer förhoppningsvis såsmåningom. Nu går jag fram till honom och erbjuder rikligt med gott godis i utbyte mot pinnen. Sista vinkeln blev också lite vid. Sista sträckan gick på barmark med väldigt lite vegetation så där hamnade han en liten bit från spårkärnan och gick förbi slutpinnen.
 
I övrigt blev det en väldigt lugn dag för Kiro. Fick ett stort älgben att tugga på ett tag och massage på kvällen.

Kommentarer

Postat av: Berith

Publicerad 2013-01-14 14:22:47

Pinnen får inte ligga för nära vinkeln, det finns mått för det. Kan ibland vara bättre att han inte springer in med pinnarna, många turer fram och tillbaka i spåret. Det viktigaste är att du ser när han tar en så du kan hämta den.

Svar: Ok. En del rekommenderar dock att man tränat på att ha pinnar ganska nära efter vinklar för att motivera hundarna att vara mer noggranna i vinklarna. Att det hamna nära innan vinkeln berodde nog på att jag glömde lägga den tidigare. Det viktiga är väl att han vet att jag ska ha pinnen sen om han kommer hela vägen eller bara visar att han har den är kanske inte så viktigt.
Renate Gullberg

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela