träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

28 januari

Publicerad 2013-01-28 17:47:51 i Allmänt,

Idag är det Kiros födelsedag, 1 år blir han. Tyvärr kanske inte det roligaste stället att fira den på här i Linköping utan husse. Vi har försökt roa oss så gott det går idag. Skogspromenad på över 2 timmar i Rydsskogen med en del lek på förmiddagen och promenad i stan på eftermiddagen. Kiro föredrog helt klar det första alternativet.
 
På eftermiddagen gick vi förbi en jättefin hundrastgård, relativt stor i ett skogsparti, betydligt finare än någon jag har sett i Västerås. Jag är dock lite kluven till hundrastgårdar, Kiro skulle säkert uppskatta att få vara i en sån med en massa olika hundar men jag tycker att det finns ganska många risker. Förutom risken för diverse sjukdomar och framförallt noskvalster så kan han bli skadad av någon annan hund eller orsaka skada på en annan hund då han kan leka ganska våldsamt. Efter att Gizmo anföll honom så känner jag mig ännu mindre bekväm med att släppa ihop honom med vilken hund som helst än jag var innan. Samtidigt har jag väldigt dåligt samvete över att han inte har några hundkompisar att busa med just nu. Han trivdes verkligen med det på hunddagiset. Får hoppas att vi hittar några bra hundkompisar här att busa med ibland.
 

Tänkte sammanfatta hur Kiro har varit som valp nu när han inte är valp längre. Ett bra ord är enkel. Det mesta har varit relativt enkelt. Han är inte tuggat sönder mycket alls och framförallt inte något av värde. Han blev rumsren vid 4 månader. Han har aldrig haft några problem med att vara själv hemma. Han kan koppla av vart som helst tror jag, han har sovit på båtar, på bussar, på tåg, i rum fulla med människor och hundar, på lydnadsplanen i pauserna osv. Finns det inget bättre att göra så kan man ju sova =) Men händer det något kul så är han på, väldigt på, allt ska ske så snabbt som möjligt. Han är väldigt kvicktänkt när vi tränar in nya saker, älskar shaping där han får tänka själv. Han är väldigt signalkänslig på gott och ont, det gäller verkligen att matte gör rätt. Han är väldigt orädd och bangar inte för mycket, får i trånga utrymmen, stora hästar (nästintill självmordsbenägen ibland), tåg, långtradare och bussar flyttar han sig inte för om inte matte ber om det… Höga ljud är han nyfiken på och vill gärna veta vad som lät. Det vi har fått jobba mer med är att han ska vilja ha godisbelöningar för han är inte mattokig men nu fungerar det för det mesta samt att man inte får hälsa på allt och alla. Han är en väldigt social liten hund. Kloklippningen har också varit lite kämpig men absolut inte omöjlig. Han är idag knappt 47 cm hög och väger runt 16,5 kg.

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela