träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

2 januari

Publicerad 2013-01-03 13:08:00 i Allmänt, Bruks, Lydnad,

Idag blev det ett kort spår samt ett litet uppletade på förmiddagen.
 
Spår ca 100 m med två vinklar och 2 pinnar + slut, liggtid ca 30 min. Var väldigt laddad och började som vanligt snabbt och slarvigt missade första vinkeln och trasslade in sig så jag fick ta loss han. Sen fick han börja om innan första vinkeln och klarade den och vid andra vinklen började han tänka. Först var han påväg rakt fram över en stor sten men vänta och provade åt ett annat håll men vände igen och hittade rätt! Sista biten gick han väldigt lugnt på lös lina och spårade noggrant =)
 
Uppletandet gjorde vi i en liten korridor. 2 pinnar la jag ut, en längst bort och en nästan precis i början. Han gick ut bra på djupet från början och hittade pinnen längst bort snabbt men pinnen i början var svår men efter ett nytt skick så hittade han den tillslut. Bra fart in idag, belömning med bitstocken var tydligen bra motivation.
 
På eftermiddagen blev det en promenad med lite lydnadsträning på gräsmattan med äppelträden vid svartån. Underlaget var inte jättekul, tunnt lager snö med skare och en hel del is. Frittfölj gick helt ok även om han glömde bort sig några enstaka gånger och hoppade ut framför mig efter språngmarch eller hamnade efter. Gjorde en kort platsliggning. Första på väldigt länge. Han reste sig när jag var på väg tillbaka första gången, då kommenderade jag ligg igen (utan att gå fram till honom) och vände och väntade ett tag till innan jag gick tillbaka igen och då låg han kvar tills uppsättandet. Vi körde lite stopp och stadga i ställandet. Det gick helt ok men underlaget var inte det lättare för tvärstopp. Måste träna mer på stadga när jag går bakom honom. Är jag framför är han rätt säker men vill gärna vända sig när jag är bakom.
 
Vi förskte oss på lite apportering också vilket gick bra första gången, ok andra gången och inte alls tredje gången (släppte apporten). Körde "inkallning" med apporten 1 meter framför. Måste få till ett säkrare och snabbare gripande.
 
Ännu en gång glömde jag bort pauserna så i slutet hade han lite svårt att fokusera på mig. Ska använda timern på telefonen för att inte köra mer än 5-10 minuter innan han får minst 5 minuters paus.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela