träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

14 januari

Publicerad 2013-01-15 15:39:00 i Allmänt, Bruks, Lydnad,

På förmiddagen blev det uppletande på en äng vid kolonilotterna, promenad i skogen och lydnad på fotbollsplanen.
 
Uppletadet gick riktigt bra. Gjorde en korridor som blev ca 20 meter djup och la ut 4 föremål. Det var gott om distraktion i form av spår och pluttar efter harar. Just pluttarna är en delikatess som Kiro ständigt letar efter på promenaderna. Nu tittade han inte åt dem. Föremålen jag la ut var 1 spårpinne, 1 slutpinne, en av mina vantar + ett föremål jag hade i väskan. Spårpinnarna är han stensäker på, hyffsat säker på slutpinne men de andra funderar han lite på vad han ska göra med när han hittar dem. Men när han väl kommer på att de ska in till mig då är det full fart. Riktigt bra fart in alla gånger idag. Dags att börja träna på lite mer noggranna överlämnanden snart. Sista idag fick han faktiskt lämna in från utgångsposition.
 
Lydnaden gick också bra. Körde starter i fritt följ. Riktigt långsamt och belöning för att han håller kontakten i starten. Jag tror att han förstod ungefär vad jag ville tillslut. Körde tre inkallningar med apport. 1:a belöning för fart. 2:a med ingång och anlämnande och 3:e ingång, avlämnande samt störning med en utkastad leksak halvvägs. Möjligtvis att han sneglade åt leksaken sista gången men annars var det klockrent. Körde något ställande från fotgående. Fortfarande lite osäker på att/hur länge han ska stanna kvar om jag inte lägger på ett "stanna" efter "stopp" men vi jobbar vidare och ökar kriterierna (tiden) långsamt.
 
På em blev det en 2 timmars promenad på Mälaren med en tjej som också har en kelpie(tik) och bor i Västerås. Hon hade även med en liten terriertik idag som Kiro busade en hel del med, kelpien blev det inte så mycket bus med idag men kanske en annan dag. Efter det var Kiro dödstrött.
 
Hundarna på isen

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela