träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

10 januari

Publicerad 2013-01-10 22:46:40 i Allmänt, Lydnad,

Ganska lugn dag för Kiros hjärna idag också. På morgonen/förmiddagen fick han följa med på ridtur. Det gick helt ok även om jag lyckades "tappa bort" honom två gånger i skogen då han tydligen inte ville följa med med när vi travade men han kom när jag ropade och sen såg jag till att han var framför för det mesta. Det var tydligen ganska jobbigt så resten av dagen har det inte hänt mycket.
 
Lite krypträning blev det på mattan. Först med hjälp av target, sedan med godis utplacerat framför och sist bara starter vid sidan utan godis utlagt. Gick helt ok även om han verkar tycka att det är ett ganska tråkigt moment. Livade upp det lite genom att springa ett varv i lägenheten några gånger samt brottas lie i pauserna.
 
På kvällen blev det en halvlång promenad med husse, klickern och gott godis. Ett hundmöte på cykelbanan gick riktigt bra och han tog till och med godis då =) Jag jobbar lite med någon som ska likna skvallerträning men han fixerar gärna på andra hundar och vill inte ha belöningarna jag har. Dock så fixerar han mer på hundar som är långt bort än de vi möter närmare. Det han är mest intresserad av är att nosa där de har gått och inte själva hunden i sig. Min tanke är att han ska lära sig att komma till mig när han ser en hund gå vid min sida tills vi har passerat och då ger jag honom tillåtelse att nosa. Det lär ta ett tag att uppnå men vi jobbar på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela