träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

2 december

Publicerad 2013-12-02 20:08:39 i Lydnad,

Lydnad på brukshundsklubben ikväll. Det blev inget långt pass men vi hann med:
 
Apportering - Körde några gripanden med fart och ingångar. De flesta gripanden blev ok, två dribblingar tror jag de blev och iaf dubbelt så många ok gripanden. Riktigt bra drag i ingångarna.
 
Tungapporten - Bra gripanden. Vi provade några ingångar. Långt från perfekt men en bra början. Jag fick ta apporten nu även om han fortfarande tycker att det är lite jobbigt. Vi körde även lite hålla fast övningar somgick bra.
 
Metallapporten - Bara för att det gick så bra med tungapporten så tog jag fram metallapporten (fortfarande tyginlindad) Inga problem att ta upp den från backen, hetsade en del för att få upp förväntan på den. Första ingången var bra men sen kom han på att själva avlämnandet är lite jobbigt så då blev det sådär.Sen körde vi lite håll fast övningar. Det gick bra om jag höll den när han grep men om han fick ta upp den själv och sen hålla fast när jag tog tag i den var det mycket svårare men det gick några gånger.
 
Fritt följ - Inget att klaga på trots att han sneglade lite åt ett annat ekipage så tappade han aldrig positionen.
 
Stegförflyttningar - Bra. Jag insåg att jag faktiskt inte måste ta så stora steg som möjligt åt vänster och då gick det lättare. Jag visade även lite med handen åt det hållet.
 
Kryp - Riktigt bra. En gång gick han upp. Annars bra stadga.
 
Skall - Sådär, fick inte mer än tre skall åt gången och oftast inte ens det.
 
Hopp över hinder - Utmanade ödet och körde det direkt efter skall. Blev riktigt förvånad när han inte sa att pip men jag hetsade inte utan dämpade lite innan kommdot som också var extra lugnt och tyst. Sista gången av tre uthopp kom det ett litet mörkt skall vid sättandet. Känns riktigt säkert nu, snabba sättanden och lagom avstånd.
 
Runt - körde några skick och han börjar bli riktigt säker men vi får jobba på farten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela