träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

18 december

Publicerad 2013-12-19 20:39:48 i Bruks, Lydnad,

Lite träning ikväll. Ett minispår och lite lydnad.
 
Lydnaden körde vi på gräsmattan vid coop. Tanken var att vi skulle träna tvåans fjärrdirigering då den är långt från säker. Det hade jag rätt i, Kiro är inte alls säker på vad som förväntas och jag hade nog bara tur vid senaste tävlingen att han inte låste sig. Gör om och gör rätt. Vi shejpade sättanden från liggande. Ett svårt skifte enligt Kiro, antagligen för att vi inte tränat i det från grunden. Det gick iaf framåt, vi fick till helt ok frivilliga skiften. Läggandena från sittade är dock inga problem men vi har ju tränat väldigt mycket lägganden.
 
I övrigt så tränade vi lite fritt följ, stegförflyttningar och kryp. Det gick bra men jag kom fram till att vi har inte tränat på att jag ger godis med vänster hand när han är i fotposition så då slängre han ut rumpan på en gång. Lösningen idag blev att inte ge godis med vänster hand.
 
Spåret la jag på en äng i Tinnerö. Kort, knappt 100m och en naturpinne på slutet. Tanken var att börja lära in naturpinnar. Han var nog inte i spårkärnan men hittade pinnen och markerade den. Sen ville han gärna forsätta att spåra...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela