träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

14 december

Publicerad 2013-12-14 14:21:00 i Bruks,

 
 
 
Trots regning väder rog vi oss ut och körde några timmars bruksträning.
 
Vi började med rapportskick med skott. Sträckan var nog lite drygt 100 m och husse sköt när Kiro var på  väg till mig. Inga problem, ingen reaktion öht. Resten gick lika bra. Inga problem att ligga platsad mellan skicken eller gå fot innan skicken. Tre gånger fram och tillbaka blev det.
 
Sen gick vi ett spår jag hade lagt när vi var på väg till fältet.
 
Spåret låg i en av de större fårhagarna så det gick i skog, på ängsmark, över populära vandringsstigar, upp på berghällar mm. 980 m långt blev det. Nästan dubbelt så långt som vi gått som längst innan.
 
8 föremål, fem vanliga pinnar, en naturpinne, en tygbit och slutpinne. Det var ganska blåsigt och lite regnigt.
 
Kiro var relativt lugn i spåret, kollade av den del åt olika håll lite oftareänvanligt. Två gånger tappade han spåret men hittade det igen, ena gången med lite hjälp, det var precis på slutet, riktigt trött då men kämpade på ändå.
 
ALLA föremål hittade! Tygbiten missade han först då han var lite bredvid spåret men vände tillbaka på eget initiativ och hittade den. En pinne missade jag att han markerade och när jag så varsågod (betyder fortsätt spåra) till honom fortsätta så plockade han upp och visade vad han hittat.
 
Inga större konstigheter att korsa stigarna varav sista vet jag att det gått folk på efter att jag lagt spåret. Första stigen ville han följa en bit men gick sedan tillbaka och tog upp mitt spår igen. Han blev inte det minsta störd av en människa som gick bara ett par meter bort på en stig parallellt med spåret en bit. Husse mätte tiden och det knappt 16 minuter. Riktigt nöjda och trötta hund och förare efteråt.
 
Min duktiga kille:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela