träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

9 april

Publicerad 2013-04-09 18:51:22 i Bruks, Lydnad,

Lydnad och spår idag. Inget toppenpass direkt.

I lydnaden började vi men en kort kedja med en superkortplatsliggning sen inkallning och sen ettans apportering. Gick ok men platsliggningen strulade. Första gången resta han sig och var på väg till mig och andra gången blev lite stor störning i platsliggningen när en hund gick förbi bakom så han vred huvudet och jag försökte hindra honom genom att säga nej sen när jag gick tillbaka hoppade han åt sidan när jag ställde ner vänster fot bredvid honom andra och tredje gången. Över lag hoppade han mycket åt sidan (ut med rumpan 90 grader) idag??? Inkallning och gripande gick iaf bra även om gripandet kunde ha varit snabbare men om han fattade det där med att belöningen kommer längre fram vet jag inte.

Sen körde vi rutan. Skitkul tyckte Kiro som fick ligga plats medan jag la ut rutan och då var det inga konstigheter alls. Vi måste jobba med placeringen i rutan och att han ska springa in i den rakt framifrån. Nu vill han gärna gå in i den från högersidan. Ska bara hitta den där musmattan så vi kan prova med tasstarget. Provade att ta bort kantbanden i slutet och då blev det svårare men han verkade iaf förstå hyfsat ändå men vill gärna ställa sig närmare en specifik kon.

Avslutade med lite fotgående och halter som inte gick så bra. Körde med sittkommando de flesta gångerna och när han satt sig och jag klickar så hoppar rumpan direkt ut 90 grader. Ibland gjorde den det även under själva fotgåendet. Måste få lite stadga och lära att belöningen kommer i den positionen som belönas. Känns som en hel del berodde på att Kiro var trött i skallen idag eftersom just det här gick så bra igår.

Spåret la jag i en av fårhagarna så de blev skogsmark. Det blev väl 200-300 meter med en vinkel och en båge, tre pinnar + slut och liggtid 1 timme. Han hittade alla pinnar men i början gick han nog mer på vittringen av pinnarna än själva spåret men bågen tog han bra. Överlag väldigt hetsigt och mycket slag (som vanligt). Ska kanske prova att lägga ut ett ganska långt spår så att han verkligen hinner lugna ner sig och börja tänka, här finns det ju gott om plats för långa ängsspår iaf.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela