träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

30 april

Publicerad 2013-04-30 21:58:08 i Lydnad,

Valborg idag och det firade vi med lydnadsträning på brukshundsklubben. Kiro var lite matt men det gick bra ändå.
 
Vi började med lite ställanden och lägganden underbaklängesmarsch bara för att komma fram till att det fungerar bättre från fotposition. Baklängeskedjade sedan en del av lydnadsettan inkallning, ställande under gång och apporteringen. Körde två gånger innan jag la på nästa moment. Vet inte om han fattade men han gjorde det han skulle. Eventuellt att han gick något steg ena gången i ställandet.
 
Vi jobbade även med läggandena och jag la till frasen "nu ska vi lägga oss" innan som förberedelse. Körde både från fotgående och baklängesmarsch och när han blev säkrare s blev läggandena och lite snabbare. Ska bara hitta på en bra fras eller annan förberedelse till ställandena också.
 
Vi körde även lite gripanden av apporten och en hel apportering vilket gick bra, lite tass men inte farligt. Tydligen ger det bara ett poängs avdrg på tävling så jag i helgen.
 
Sen blev det platsliggningen vilket först gick jättebra men när jag pratade lite med någon så ville väl Kiro vara med så då kröp han lite framåt (med hakan i backen!) Så då gick jag och la om honom ungefär där han legat från början och då gick det bra när jag fokuserade fullt på honom.
 
Avslutade med lite fritt följ vilket gick väldigt bra. Ett tapp som han nog hade kunnat rädda upp men jag lekte lite själv och så fick han en ny chans och då gick det bra. Körde även en lite längre omgång vilket gick väldigt bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela