träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

27 april

Publicerad 2013-04-27 22:48:58 i Lydnad,

Lydnadskurs idag. Vi körde en halv lydnadsklass 1 från och med läggande under gång  med kommendering. Det gick både bra och mindre bra. Bra då han var väldigt engagerad och faktiskt koncentrerade sig på mig trots att Anders ibland var nära och kommenderade. Vid apporteringen kunde han inte behärska sig och hoppade lite på honom men kunde samla sig sen. Mindre bra att han satte sig vid läggandet och ställde sig snett i ställandet. Tempot  i ställandet kunde ha varit bättre. Vi fick göra om läggandet och då blev det dk för att han skulle lägga sig då han satte sig igen, Jag gjorde lite fel i apporteringen så jag helt enkelt inte visste att man skulle säga apport när han sa håll fram apporten, jag trodde han skulle säga ”kommendera”. När Kiro såg apporten framför mig hoppande han helt enkelt upp och grep den vilket är bra med tanke på att han brukar vara lite kinkig med okända apporter. Sen fick vi göra om och rätt och då gick det bra. Inkallning och hopp över hinder var klockrent. Det var så kul att hoppa att Kiro passade på att ta ett extra hopp på vägen till belöningen.

Efter det så repeterade i läggandet och ställandet men mer tryck behövs i båda.

Vi avslutade med sittande i grupp, platsliggning och tandvisning. Sittande i grupp var första gången någonsin och det gick bra tills ha la sig ner. Jag satte bara upp honom igen. Platsliggningen gick bra förutom att han kröp/krälade lite två nången för att hitta en bekvämare ställning då han fick ligga hela 3 minuter och redan var uttråkad efter sittandet.

Tandvisningen gick bättre idag då det inte blev en enda hoppattack och han kunde stå precis bredvid oss Kiro tiggde godis av mig och struntade i honom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela