träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

13 april

Publicerad 2013-04-13 22:15:15 i Lydnad,

Andra omgången på tävlingslydnadskursen idag. Fokus låg på fritt följ. Först lite teori och sen fick vi göra tävlingsmässiga starter i fritt följ med kommendering. Det gick överlag bra. Första gången gick jag fel i kommenderingen och kom av mig lite. Jag måste träna på höger och vänster eller iaf påminna mig innan jag ska gå med kommendering. De andra gångerna gick bra men Kiro var lite väl på och skällde en del vilket jag inte tror att han någonsin har gjort i fritt följ innan.

Sen körde vi lite fri träning och då körde vi apportering vilket gick helt ok men kunde ha bättre tryck in och hopp vilket inte var några problem. Någon gång där tog bränslet i Kiros hjärna slut och han blev väldigt ofokuserad och ville ha stenkoll på allt annat runtomkring. Sen körde vi en platsliggning i grupp som gick bra förutom att jag sa ligg ingen en gång undertiden när han stäckte sig för att försöka se vart den föraren som gick och gömde sig tog vägen. Hade han inte varit slut i huvudet så hade jag kanske inte gjort det men eftersom jag visste hur slut han var så var jag rädd att han skulle glömma bort vad vi höll på med. 2 minuter fick han ligga men jag måste börja köra 3 minuter. Ska bli bättre på att träna själv hemma. Sist övande vi lite inför tandvisningen då han fick sitta vid min sida och Anders gick lite i närheten. Jag belönade flitigt för att han struntade i Anders vilket gick bra förutom en gjädjeattack. Måste sätta igång och träna med husse så han förstår vad det går ut på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela