träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

9 december

Publicerad 2012-12-09 21:49:53 i Agility, Bruks, Lydnad,

Idag har det blivit lite av varje.
 
På fm och em blev det lite kryp och fjärrträning inne (framförallt stå-sitt). Bådeock gick bra. Nu börjar vi köra lite mer uthållighet i krypet men han stannar gärna efter ca 1 meter och lägger huvudet mellan frambenen, då upprepar jag bara kommandot och kör klart den sträcka jag hade tänkt från början. Stå-sitt går bra för det mesta men ibland klickar jag fel. Det är svårt med kriterierna då han sätter sig då han ibland sätter sig så snabbt att jag inte hinner se. Ibland gör han dock klockrena sättanden = massor av belöning. Vi fortsätter jobba med bakåttänket så jag belönar backanden även om han inte alltid sätter sig. Han har dock förstått min handsignal väldigt snabbt så kommer jag ihåg den så sätter han sig, dock inte alltid på "rätt" sätt. Jag måste skaffa en matta med tydliga ränder eller liknande för att kunna bli mer exakt med kriterierna i alla skiften framöver.
 
På fm tog vi även en promenad och körde ett litet uppletande i skogen vid Wenströmska. Han letade bra men verkade ha väldigt svårt med att få vittring på föremålen. Misstänker att det beror på det torra och kalla vädret.
 
På em/kvällen åkte vi till gryta för lite lydnadsträning med störning. Herrn var lite disträ så blev mest kontakt samt korta sträckor frittfölj i början. En väldigt ljudlig amstaffbalndning verkade mycket rolig tyckte Kiro. Vi körde även några inkallningar samt apportering med rullad tidning och träapport. Träapporten grep han utan tvekan idag =)
Vi avslutade med lite agilitylek i snön. Tungt men kul tyckte Kiro som blev ganska trött då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela