träningmedkiro.blogg.se

Träningsdagbok över träningen med Kiro en Australian kelpie

10 december

Publicerad 2012-12-10 21:56:29 i Lydnad,

Lugn dag idag.Blev dock lite lydnadsträning inne på mattan.
 
Kryp: går långsamt framåt. Körde över hela mattan några gånger idag vilket gick bra föutom dessa nu provar jag platsliggning istället. I slutet körde vi några starter helt utan hjälp förutom belöningsplacering framför.
 
Fjärr: Tränade åter igen mest stå-sitt-stå. Fler och fler klockrena skiften. Sitt fungerar även med lite mer avstånd däremot går han gärna framåt vid skifte sitt-stå, inte så konstigt. Provade även lite ligg-stå-ligg på slutet, gick över förväntan men träning krävs för att han ska vara säker på tekniken.
 
Utöver det så påbörjade vi lite bakbenskontroll eller om man ska kalla det baktass kontroll. Jag la en bok med en orange baksida uppåt på golvet och shejpade fram att han ska ställa baktassarna på boken. Det var svårt tyckte Kiro som tyckte att det var framtassarna som skulle vara där. Men efter 3 korta pass så har han förstått hyffsat att det är baktassarna det handlar om, dock har han lite koordinationsproblem med dem. Tanken är dock att han ska bli mer medveten om var han har baktassarna och kunna koordinera dem. Så småning om byter jag till mindre targets och sen hopppas jag att han ska lära sig att göra skiften med baktassarna på en ganska liten target. Jag hoppas att det ska göra att han verkligen förstår att baktassarna inte ska röra sig under skiftena. Om inte så tycker han iaf att den här typen av shejping är väldigt kul. Man ser (och hör) när han tänker =D
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renate

25-årig hundträningsgalning som bor i Linköping och jobbar som livsmedelsinspektör.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela